Незважаючи на наші посади і зони відповідальності, ми в першу чергу люди. Ми не можемо вмикати і вимикати емоції за допомогою тумблера, коли нам це потрібно. Наш ментальний стан впливає на всі сфери життя, в тому числі і на робочу. Носій негативних емоцій, часто не знає, як з ними впоратися, і не уявляє, як сильно це впливає на людей навколо. Саме тому, важливість психологічної підтримки співробітників розуміють компанії, які активно розвиваються та конкурують за кадри. Їм складно знаходити і дорого втрачати талановитих співробітників.

Якщо співробітникам погано, вони будуть припускатися помилок на роботі, вигоряти і як результат звільнятися. За статистикою, ментальне здоров’я порушено лише у 25-30% співробітників, але за законом Парето саме цей відсоток і може значно впливати на атмосферу в компанії і продуктивність всієї команди.

Сучасний бізнес розуміє: основний капітал — це не верстати або будівлі, а люди. Служба Підтримки Співробітників – одна з переваг HR-політики компанії та її бренду в цілому з кількох причин:

  1. Здобувачі в рівній мірі оцінюють матеріальні і нематеріальні вигоди: корпоративну культуру, причетність до особливої місії компанії, групові активності. Турбота про ментальне здоров’я-одна з таких вигід, який може виявитися вирішальним в умовах боротьби за сильні кадри.
  2. Новим співробітникам підтримка психолога може полегшити процес адаптації, адже зміна роботи – стрес навіть у тому випадку, якщо людину приймають тепло і у нього є наставник чи старший фахівець.

Складнощі в спілкуванні з колегами, зміна посади, вигорання, проблеми в сім’ї і відносинах, переживання втрати — ці та інші труднощі займають увагу людини і знижують ефективність роботи. Співробітники в стані стресу проводять третину робочого часу непродуктивно.

Коли мова заходить про стрес у команді, перша порада – знизити навантаження та впровадити антистресову методику.

Взяти психолога в штат або на кілька годин на тиждень?

У переважної більшості людей існують внутрішні бар’єри до особистих бесід зі штатним фахівцем, тому що є побоювання, що інформацію перекажуть керівництву.

Функціонал психолога досить широкий: це може бути робота зі співробітниками, з клієнтами, питання навчання, мотивації, розвитку та інше. Закрити цей обсяг всього кількома людьми складно.

Спеціаліст найнятий роботодавцем, а тому він все одно буде консультувати співробітників в його інтересах. Зовнішні консультант не заангажований — він розбирає поточну проблему співробітника незалежно від контексту. Штатний психолог перебуває в контексті, йому важко відсторонитися і прийняти таку фундаментально важливу для взаємодії психолога з його візаві нейтральну позицію, а це ускладнює, а часом – унеможливлює допомогу в медіації конфлікту і врегулюванні проблем на виробництвах.

Крім того, психолог в штаті працює з колегами, які перебувають у різних відносинах, і через це може зіткнутися з конфліктом інтересів.

У штаті, як правило, працює один психолог, а це один-два методи психотерапії і обмежена кількість спеціалізацій. Наприклад, психолог може допомагати з депресією, але не мати кваліфікації для роботи з запитами про сім’ю і відносини.

Натомість Служба Підтримки Співробітників (СПС)– стає все більш затребуваною на українських підприємствах, які активно розвиваються і усвідомлюють, що співробітники і їх емоційний фон — головний актив компанії. СПС надає належну психологічну допомогу співробітникам, які перебувають під психометричним наглядом та отримують консультації від фахівців.

Як шукати?

Багато хто знаходить психолога за рекомендацією. Однак, важливо розуміти, що це не єдиний критерій вибору. У прийнятті рішення про призначення першого сеансу допоможе інформація про психолога, яку можна знайти в Інтернеті. Найбільш вірним способом обрати професіонала є пошук через реєстри психологів/психотерапевтів, записаних відповідним чином у своїх спільнотах. Сертифіковані висококваліфіковані спеціалісти, які відповідають всім професійним вимогам, як правило, оприлюднені на сайтах своїх організацій. Причетність психолога до професійної спільноти має бути обов’язковою.

Читайте соцмережі, оглядайте сайти. Можна також скористатися онлайн-сервісами для підбору психологів і консультування. Але навіть якщо ви клієнт сервісу, де обіцяють знайти перевірених фахівців, важливо прислухатися до своїх почуттів і дивитися на відповідність формальним вимогам до хорошого психолога.

Які питання варто задати кандидату на роль вашого психолога:

Ви можете поцікавитися у психолога чи є у нього/неї вища психологічна освіта. Вона має бути не нижче рівня магістра. Також – в якій психотерапевтичній модальності працює психолог, якщо це має для Вас значення.

Поцікавтеся, чи належить Ваш психолог до професійної асоціації. Психолог обов’язково має бути членом професійної спільноти. Це означає, що його кваліфікація в професії визнана.

З якими проблемами він/вона працює? У психології є спеціалізації. Саме тому важливо, щоб у терапевта був досвід роботи саме з вашим запитом.

Ви можете задати й інші запитання, які стосуються професійної діяльності. Наприклад, чи відвідує він/вона супервізії та навчання. Не варто, однак, випитувати психолога про його особисте життя. Це не має стосунку до вашої спільної з ним роботи.

Відчуйте чи зможете Ви довіритися, бо саме через довірливі стосунки з Вашим психологом проходитиме Ваше одужання.

Чим виміряти ефективність психологічної підтримки?

Ефективність психологічної підтримки можна виміряти тими змінами, які відбуваються у Вашому житті. Тим рівнем автономії, збалансованості, зацікавленості, поліпшення стосунків, підвищенням ефективності роботи та інших якостей, які є ознаками психічного здоров’я.

Служба Підтримки Співробітників стає невід’ємною частиною корпоративного життя, культури виробництва. Психолог стає одним з найважливіших інструментів роботи людини. Але це не може бути один штатний фахівець— при всьому бажанні йому/їй буде важко охопити все розмаїття запитів від колег. До того ж, психолог – також людина, і йому для плідного функціонування ні в якому разі не можна вигоріти.

Останнім часом і великі компанії не хочуть наймати психологів в штат: вони звертаються до зовнішніх провайдерів. Завдання для психолога в бізнесі постійно змінюються, а зовнішній підрядник знизить ризики для компанії.